Primul pas: Ieşirea din depresie


Nu am intrat şi/ sau ieşit din depresie, doar continui cu un al doilea post din categoria „Job search”, adresată în special prietenilor în căutarea unui loc de muncă.

Intenţionez ca următoarele posturi să se refere la întocmirea unui CV, metode de job searching, prezentarea la interviu, pregătirea/ îmbunătăţirea profesională în timpul şomajului, apelarea la agenţii specializate de recrutare şi tipuri de activitate Social Media (pe reţelele profesionale de socializare) recomandată pentru căutarea unui loc de muncă. Orice sugestii, observaţii, critici, doleanţe (în privinţa subiectelor abordate) şi/ sau experienţe proprii sunt binevenite. Sper doar că cele scrise aici ar putea fi de folos cuiva care şi-a pierdut locul de muncă şi caută să se angajeze.

Primul pas (sau nu neapărat primul, depinde de fiecare), este să te strângi/ aduni de pe drumuri după ştirea că ai rămas fără slujbă şi să vezi ce e dincolo de rutina zilnică a serviciului pe care l-ai avut până acum.

Bineînţeles, ideal este să faci primii paşi de job search înainte să rămâi fără job şi/sau să identifici activităţi complementare încă din perioada de activitate profesională, dar pentru multă lume concedierea rămâne o surpriză, şi ieşirea din şocul iniţial este esenţială.

După ce ai regurgitat informaţia că eşti pus pe liber (perioada în care simţi că “te-a călcat tramvaiul”, ca să citez o prietenă care a trecut prin experienţa asta), un pas important este recuperarea psihică şi re-punerea pe picioare.

Orice mijloc de repunere pe picioare (aproape orice) este bun. Depresia se “autohrăneşte”. Depresia naşte depresie. Dacă ai trimis ţ-şpe CV-uri în zări albastre şi doar aştepti lângă telefon cu ochii aţintiţii pe “oviectiv” să sune careva, nu cred că vei avea o voce optimistă în caz că există vreun angajator interesat de abilităţile şi experienţa ta… În plus, există unanimite de opinii (există şi studii, bineînţeles, ale unor oameni de ştiinţă :)) ) în privinţa faptului că dacă zâmbeşti când vorbeşti la telefon, interlocutorul simte asta….

Dacă ciocolata îţi creşte entuziasmul, uită de “aripioare” pentru o perioadă. Dacă shopping therapy face minuni fără să-ţi arunce bugetul în aer, nu sta pe gânduri, esenţială e repunerea pe picioare! Dacă “tragerea de fiare” te face să te simţi bine, la fel. Soluţii sunt multe, fiecare rezonează la stimuli diferiţi (vezi http://desaga-cu-povesti.blogspot.com/2011/07/what-makes-you-ticktac.html), de cele mai multe contează efectul, nu intenţia. 🙂

În primul rand, concedierea nu ar trebui să ne oprească să ne trăim viaţa sau de a fi noi înşine, deşi ne influenţează semnificativ. În cele din urmă nu suntem jobul pe care îl facem (peste 95% din angajaţi nu le place, într-o măsură mai mică sau mai mare, jobul pe care îl fac), dar ăsta e subiectul unui alt post. :))

Înainte de a povesti despre propriile idei şi experienţe în privinţa job searching-ului voi posta şi comenta (pe alocuri) pe marginea unui newsletter primit în urmă cu ceva timp pe SlideShare. L-am păstrat în Inbox până am reuşit să îl copiez pentru a-l putea trimite unei bune prietene şi acum îl împărtăşesc cui citeşte blogul, în special pntru că strâge la un loc căteva sfaturi de ieşire din depresie, sfaturi pe care le găsesc sănătoase şi de bun simţ chiar pentru o persoană care nu trece prin nici un eveniment profesional traumatic.

If you’ve had depression, you know how hopeless you can feel.
It’s important to get professional treatment. But there are things you can do to ease symptoms of depression.
Exercise, changing your diet, and even playing with a pet can improve your mood.

Let your pet nuzzle blues away
Sometimes your pet can be your best friend – and that’s good therapy. When you play with your pet, you take your mind off your problems. Also, when you take care of your pet you’re fulfilling a commitment to something outside yourself. Caring for others can be very therapeutic.

Eat smart to lift mind and body
There’s a connection between mind and body. Although there is no specific diet that works for depression, a healthy diet can be part of an overall treatment plan. Build your diet around plenty of fruits, vegetables and whole grains to help boost your physical and emotional health.

Choose foods to boost your mood
Some studies suggest omega-3 fatty acids and vitamin B12 may ease the mood changes that are part of depression. Fatty fish such as salmon, tuna, and mackerel contain omega-3 fatty acids. So do flaxseed, soybeans, and dark green vegetables. Seafood and low-fat diary products are sources of B12. Vegetarians who eat no meat or fish can get B12 in fortified cereals, diary products, and supplements.

Try low-fat carbs for a pick-me-up
Serotonin is a brain chemical that enhances your sense of well-being. Carbohydrates raise the level of serotonin in your brain. Low-fat carbs such as popcorn, a baked potato, graham crackers, or pasta are options. Vegetables, fruits, and whole grain options also provide fiber.

Drink less caffeine to improve mood
Do you really need that third cup of coffee? Anxiety can accompany depression. And too much caffeine can make you nervous, jittery, or anxious. So cutting back soda, coffee, tea, and chocolate may make a difference in your mood. It can also help you sleep better at night.

Treat your aches and pain
Feelings or depression can be related to pain. Work with your health care team to treat your depression and your pain.

Exercise to change the way you feel
For some people, exercise works as well or even better than antidepressants. And you don’t have to run a marathon. Just take a walk with a friend. As time goes on, increase activity until you exercise on most days. You’ll feel better physically, sleep better at night, and improve your mood.

Latinii spuneau (aproximativ, citez din memorie) “mens sana in corpore sano”, respectiv “o minte sănătoasă (stă) într-un corp sănătos”. O condiţie fizică bună se repercutează asupra stării de spirit imediat. Eliminarea câtorva kilograme sau o mai bună definiţie a muşchilor poate conta mai mult decât suntem înclinaţi să credem.

Choose an exercise you enjoy
If you don’t like to run, you won’t last long training for a marathon. But you will stay with a moderate exercise you enjoy. For instance, try golfing without a cart, riding a bike, working in your garden, playing tennis, or swimming. The important thing is to pick something you like. Then you’ll look forward to it and feel better when you do it.

Exercise with others for support
Staying connected with other people helps overcome lethargy, exhaustion, and loneliness of depression. Join an exercise group or exercise with a friend. You’ll stay connected. And you’ll have support to help you stay on track.

Be sure you get enough sunlight
Do you feel more depressed during darker, cold months. You may have seasonal affective disorder, or SAD. SAD is most common in the winter, where there’s less sunlight. SAD can be treated with light therapy or exposure to artificial sunlight, antidepressants, and psychotherapy.

Explore your creativity
Painting, photography, music, knitting, or writing in a journal: These are all ways people explore their feelings and express what’s on their mind. Being creative can help you feel better. The goal isn’t to create a masterpiece. Do something that gives you pleasure. It may help you better understand who you are and how you feel.

Make time for mindful relaxation
Stress and anxiety can increase your depression symptoms and make it harder to recover. Learning to mentally relax can help restore a sense of calm and control. You might consider a yoga or meditation class. Or you could simply listen so soothing music while you take a long, hot bath.

Become actively involved
Being involved with others can help you regain a sense of purpose. And it doesn’t take much to get started. Try volunteering with a charity. Or join a discussion group at the library or at church. Meeting new people and doing something new things will help you feel good about yourself.

Keep friends and family in your life
The people who love you want to support you. If you shut them out, they can’t. if you let them in, you’ll feel a lot better. Cal a friend and go for a walk. Have a cup of coffee with your partner. You may find it helps to talk about your depression. It feels good to have someone listen.

Get the healthy sleep you need
Depression interferes with your healthy sleep. Some people with depression sleep too much. Others can’t fall asleep easily. As you recover from depression, relearn good sleep habits. Start by going to bed and getting up the same time each day. Use relaxation techniques to help you fall asleep. Healthy sleep makes you feel better physically and mentally.

Avoid alcohol and drugs
Alcohol and drugs can slow or prevent recovery from depression. They can also make your depression worse and interfere with medicines you take for depression. If you have a problem with substance abuse, ask for help now. You’ll have a far better chance of recovering from depression.

Continue your treatment
The steps outlined in these slides may feel you positive about your life. But alone, they’re not enough. They won’t replace medical treatment or talk therapy. Depression is a serious illness, and it carries a risk of suicide. If you are thinking of suicide, seek help immediately. And never stop or change treatment without discussing carefully with your doctor.

Aş mai adăuga (şi probabil o să revin asupra subiectului) că e bine ca în această perioadă să ai o rezervă de cash “în caz că… se întâmplă” (ca să parafrazez o reclamă care apare obsedant în ultima vreme pe ecrane). Lipsa presiunii de a “pune ceva pe masă” în perioada căutării unui job este… priceless. La fel cum “dragostea trece prin stomac”, la fel şi deciziile de angajare/ aplicare sunt condiţionate de existenţa materială efemeră :), respectiv întotdeauna există o presiune în creştere dacă resursele de supravieţuire sunt epuizate sau pe terminate….

Advertisements
This entry was posted in Job search. Bookmark the permalink.

One Response to Primul pas: Ieşirea din depresie

  1. În mai puţin de 24 de ore de la post am primit două feed-back-uri de la două bune prietene, unul verbal la serviciu şi unul pe email-ul personal. Având în vedere că de obicei post-urile şi comentariile pe bloguri deviază în dialoguri conflictuale personale, e de înţeles reticenţa de a comenta pe blog, dar aici toate comentariile sunt moderate şi e imposibil ca discuţiile să denatureze…

    Primul feed-back vine din partea unei bune prietene aflată “într-o perioadă de tranziţie”, sau altfel spus, “între joburi”. Sună cam aşa (merită citat): “Mi-a plăcut subiectul… La mine, din fericire … depresia a durat doar vreo 10 zile… apoi am reuşit să îmi schimb viaţa radical… în sfârşit simt că trăiesc… Şi ar fi bine pentru toţi cei care nu sunt multumiţi de job-ul actual să încerce şi altceva… chiar se poate…”.

    Al doilea feed-back m-a determinat să adaug încă două (primele două) paragrafe la varianta actuală a post-ului :)), “just in case”, să înţeleagă toată lumea că nu am vreo depresie legată de locul de muncă. 🙂 Feed-back-ul a conţinut şi o critică privind aplicabilitatea în România a sfaturilor din prezentarea originală citată în post, şi asta pentru că în România foarte puţină lume pune deoparte “bani albi pentru zile negre”, şi mai toată lumea trăieşte pe credit.

    Aici trebuie sa fiu de acord, românii nu au o cultură a finanţelor personale prea dezvoltată/ elaborată, un bun motiv pentru a inaugura o nouă rubrică în blog, cea de “Finanţe personale”. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s